Κυριακή, 10 Σεπτεμβρίου 2017

ΓΥΜΝΑΣΤΙΚΗ ΣΤΙΣ ΜΑΧΗΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ 1ο ΜΕΡΟς ΠΑΙΔΙΚΗ & ΕΦΗΒΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ

Γυμναστική στις Μαχητικές Τέχνες (1ο Μέρος) – Παιδική – Εφηβική ηλικία

Πολλά έχουν γραφτεί σχετικά με την γυμναστική και το fitness που πρέπει να ακολουθεί ένας σπουδαστής των μαχητικών τεχνών. Θα προσπαθήσω να κάνω μια κατηγοριοποίηση των βασικών στοιχείων και σκοπών που πρέπει να συνθέτουν ένα πρόγραμμα γυμναστικής στις μαχητικές τέχνες, προτού προχωρήσω στην ανάλυση.
Ο πρώτος διαχωρισμός που πρέπει να γίνει , είναι ο ηλικιακός.
Παιδική ηλικία, εφηβική ηλικία, ενήλικες και προαιρετικά Τρίτη ηλικία (άνω των 50)
Σαφώς και ένας γυμναστής, ο οποίος δεν έχει ασχοληθεί με τα μαχητικά μπορεί να δώσει χρήσιμες συμβουλές μόνο όσον αφορά γενικές έννοιες για τις παραπάνω ηλικίες και όχι ειδικές. Μπορεί π.χ. να μας δώσει χρήσιμες συμβουλές για την παιδική ηλικία σχετικά με ασκήσεις που πρέπει να χρησιμοποιήσουμε για την σωστή στάση του σώματος, την σωστή τεχνική σε βασικές κινητικές δεξιότητες (τρέξιμο, τοποθέτηση πελμάτων κτλ) αλλά δεν μπορεί να επέμβει στο τεχνικό μέρος της μαχητικής τέχνης και ούτε στο κομμάτι εκγύμνασης των μικρών παιδιών για τις μαχητικές τέχνες.
Τα προγράμματα γυμναστικής, ως εκ τούτου, θα πρέπει να τα εκπονεί ο εκπαιδευτής, ο οποίος θα πρέπει να είναι καταρτισμένος σχετικά και οι πιο κατάλληλη για κάτι τέτοιο, είναι οι εκπαιδευτές οι οποίοι έχουν πτυχίο ΤΕΦΑΑ ή τουλάχιστον πτυχία Φυσικοθεραπευτού, βοηθού ή έχουν αναγνωρισμένη κατάρτιση σχετική με το Fitness.




Στις παιδικές ηλικίες 4 – 10,12 ετών η γυμναστική στις Μ.Τ. πρέπει να επικεντρώνει σε σωστή ανάπτυξη του παιδιού και να λειτουργεί ως μέσο πρόληψης για ορθοπεδικά τυχόν μικροπροβληματάκια.
Άσχετα λοιπόν από την μαχητική τέχνη, το παιδί πρέπει μέχρι τα 12 να έχει μάθει να κάνει σωστά τις εξής ασκήσεις:
·         Τρέξιμο
·         Βαθιά Καθίσματα με το βάρος του
·         Κάμψεις
·         Κοιλιακούς κορμού
·         Κοιλιακούς ποδιών
·         Γέφυρες στα χέρια
·         Άλματα με τα 2 πόδια
·         Περπάτημα στα 4 πρόσθια
·         Περπάτημα στα 4 ύπτια
·         Κυβίστηση
·         Ανακυβίστηση



Από εκεί και πέρα το στυλ της μαχητικής τέχνης που θα καλλιεργήσει θα του μάθει μέσα από τις στάσεις μάχης, Αποκρούσεις, Βηματισμούς, Κτυπήματα ή Πάλη, να έχει σωστή ευθυτενή στάση, σωστά τους ώμους, την σπονδυλική στήλη, την λεκάνη και τα πέλματα καθώς περπατάει, τρέχει κ.ο.κ. Επίσης όλες οι ασκήσεις που χρησιμοποιούμε για να γυμνάσουμε τα παιδιά, είναι με παιγνιώδη μορφές, τόσο σε ατομικό επίπεδο, αλλά κυρίως παιχνίδια που αναπτύσσουν το ομαδικό πνεύμα.


Όσον αφορά τις αρετές που πρέπει να αναπτυχθούν αυτό περιλαμβάνεται μέσα σε ένα ευρύτερο πλαίσιο αγωγής το οποίο έχει να κάνει με τα ήθη και έθιμα του τόπου που ζει, το οικογενειακό περιβάλλον και το σχολείο.  Ο δάσκαλος όμως οφείλει να μάθει στο παιδί να πειθαρχεί, να του μάθει ότι υπάρχει ιεραρχία τόσο μέσα στη σχολή όσο και στην ζωή, που θα πρέπει να σέβεται, να τηρεί τους νόμους και τον εσωτερικό κανονισμό της σχολής, να σέβεται τους μεγαλύτερους και να αγαπάει και φροντίζει τους μικρότερους. Αυτά είναι τα στοιχειώδη που θα πρέπει να μάθει ένα παιδί στο περιβάλλον μιας σχολής μαχητικών τεχνών. Ότι από αυτά αφήνει πίσω και δεν το βελτιώνει ή διορθώνει, αυτό όσο μεγαλώνει το παιδί θα μεγιστοποιείται και στην εφηβεία θα είναι αρκετά δύσκολο να αλλάξει με ομαλούς τρόπους.

Στην εφηβεία
Εάν δεν έχει ξεκινήσει από παιδική ηλικία κάποιος τα μαχητικά και ενταχθεί στην εφηβική ηλικία, ο δάσκαλος έχει το θέμα να διορθώσει όλα τα «κακώς κείμενα» από την παιδική ηλικία, είτε αυτά είναι σε στάση σώματος, ορθοπεδικά προβλήματα από κακή ή ανύπαρκτη γυμναστική, προβλήματα ευλυγισίας, καθώς και τα προβλήματα συμπεριφοράς και πειθαρχίας που μπορεί να υπάρχουν εξ αιτίας της αποχής από γυμναστική και αποχή από την κοινωνικοποίηση που προφέρει ο αθλητισμός γενικά και ειδικά οι μαχητικές τέχνες.



Θέλει υπομονή λοιπόν, από τον προπονητή, η ένταξη του έφηβου μαθητή που ήρθε στη σχολή μας να γραφτεί. Το πρόβλημα εδώ είναι ότι οι ορμόνες του έφηβου είναι στο ζενίθ. Μεγαλώνει συνεχώς, αναπτύσσεται, αλλάζει συνεχώς τόσο σωματικά όσο και ψυχολογικά.
Προβλήματα που έχουν να κάνουν με την ελαστικότητα, τις αρθρώσεις, τη σωστή στάση κτλ, δυστυχώς δεν διορθώνονται χωρίς πόνο. Πρέπει να τονίσουμε στον έφηβο ότι για να το αλλάξουμε αυτό θα πρέπει να προσπαθήσει πολύ ο ίδιος και ότι θα πονέσει και λίγο.  
Στην εφηβεία επειδή το σώμα αναπτύσσετε ραγδαία, το παιδί μπορεί να διαμαρτύρεται ότι πονάνε τα γόνατα, η μέση κ.α. και είναι λογικό. Όσον αφορά την διόρθωση που πρέπει να κάνουμε σαν προπονητές ασκούμε πίεση στις ασκήσεις που θα χρησιμοποιήσουμε μέχρι εκεί που πονάει ο έφηβος και ίσως λίγο παραπάνω. Έτσι, μόνο έτσι μπορεί να διορθωθεί κάποιο πρόβλημα που έχουμε εντοπίσει και επειδή παρ όλο που πονάει ακόμα έχει τρομερή ελαστικότητα τόσο στις αρθρώσεις όσο και στους μύες και στους τένοντες, μπορούμε να τον πιέσουμε λίγο παραπάνω. Μετά την ενηλικίωση χάνουμε το πλεονέκτημα της ελαστικότητας και είναι ακόμα πιο δύσκολο να διορθώσουμε κακές συνήθειες και κακές στάσεις σε ενήλικες μαθητές.
 
απλές ασκήσεις με την βοήθεια της φύσης ή σε κάποιο στάδιο
κάνει την γυμναστική οφέλιμη και διασκεδαστική για
τους νέους
Στην εφηβεία λοιπόν, πέρα από «προβληματικές» περιπτώσεις που πρέπει να αντιμετωπίσουμε, πάντα και με τις συμβουλές ειδικών, θα πρέπει να γυμνάσουμε με τον κατάλληλο τρόπο τους νέους και νέες, για τις μαχητικές τέχνες.
Στην εφηβεία είναι η κατάλληλη στιγμή για να ξεκινήσουμε να αφαιρούμε παιγνιώδης μορφές εκγύμνασης και να προσθέτουμε ουσιαστικές μορφές εκγύμνασης. Δηλαδή αφαιρούμε παιχνίδια κυνηγητού, ποιος θα αρπάξει πρώτος το μπαλάκι και θα το πάει μπουσουλώντας στην ομάδα του, που είναι πολύ καλή άσκηση για το σώμα, στην παιδική ηλικία και ξεκινάμε ασκήσεις του τύπου:
Μονόζυγο, γορίλας, αρχές επιβάρυνσης με δράμια (Kettlebells), λάστιχα, ισομετρικές κτλ
 Όλα αυτά σε ένα πλαίσιο ενδυνάμωσης, τόνωσης του νευρικού συστήματος, που είναι και ο πιο σημαντικός παράγοντας παραγωγής ισχύος και έκρηξης, χωρίς να επιβαρύνουμε ιδιαίτερα τις αρθρώσεις. Άρα μιλάμε για ασκήσεις που ΔΕΝ στηρίζονται σε αρχές απομόνωσης, αλλά σε ασκήσεις που ενεργοποιούν πολλές μυικές ομάδες. Τέτοιες ασκήσεις είναι με σωματικό βάρος κυρίως και από ασκήσεις αντίστασης είναι με Kettlebells, λάστιχα, σχοινιά κτλ

η άσκηση με τα Kettlebells είναι πολύ ευεργετική για όλες τις ηλικίες. Το πρόβλημα είναι ότι το 70% απο αυτούς που διδάσκουν δεν έχουν σωστή κατάρτιση. 

Το σύστημα γυμναστικής Warrior Fitness training system (https://warrior-fitness.blogspot.gr/)
Περιλαμβάνει δεκάδες προγράμματα που είναι κατάλληλα για την εκγύμναση των εφήβων για τις μαχητικές τέχνες, ανεξαρτήτου στυλ.
Κατάλληλες ασκήσεις και μορφές άσκησης για την εφηβική ηλικία:
Μονόζυγο
Kettlebells
Κολύμβηση
Τρέξιμο
TRX
Swiss Ball
Medicine Ball
Αλτήρες
Λάστιχα αντίστασης
Κ.α.

Στο 2ο Μέρος, γυμναστική για ενήλικες, Τρίτη ηλικία και πως πρέπει να είναι δομημένο ένα πρόγραμμα για κάποιον που κάνει πρωταθλητισμό σε κάποιο μαχητικό άθλημα.


-          Νεκτάριος Λυκιαρδόπουλος – 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

5η Σχολή Εκπαιδευτών Ελληνικού Δικτύου Ζου Ζϊτσου

Με ιδιαίτερη χαρά, το Ελληνικό Δίκτυο Ζου Ζίτσου, ανακοινώνει την δημιουργία της 5ης σχολής εκπαιδευτών Ζου Ζίτσου. Η νέα σχολή η οποία ...